Nápověda

4. Vytvoření a odeslání datové zprávy

4.1. Okno pro sestavení a odeslání datové zprávy

Okno pro vytvoření a odeslání nové datové zprávy otevřete z okna portálu klepnutím na tlačítko NAPSAT ZPRÁVU.

Tlačítko NAPSAT ZPRÁVU

Postup sestavení a odeslání datové zprávy se dělí do tří kroků:

  1. KROK 1/3: ADRESÁT – specifikace adresáta nebo skupiny adresátů (přesněji řečeno jejich datových schránek) – buď manuálním vyhledáním, nebo výběrem z nabídek.
  2. KROK 2/3: NÁLEŽITOSTI ZPRÁVY – sestavení tzv. obálky zprávy.
  3. KROK 3/3: OBSAH ZPRÁVY – připojení příloh datové zprávy (souborů) a vlastní odeslání.

Z kroků s vyšším pořadovým číslem se lze vracet ke krokům s nižšími pořadovými čísly. Tak třeba ze druhého kroku se lze opakovaně vracet ke kroku prvnímu a specifikovat tak pro odeslání jedné a téže datové zprávy celou skupinu adresátů.

KROK 1/3: ADRESÁT

4.2. Určení adresátů datové zprávy

K určení adres cílových datových schránek lze použít jeden ze čtyř následujících způsobů:

  • Vyhledání ze seznamu nejčastěji kontaktovaných adresátů (jejich schránek). Pod vyhledávacím polem klepněte na položku schránky, ze seznamu schránek, se kterými komunikujete nejčastěji.
  • Vyhledání podle specifikace adresáta – hledají se datové schránky podle údaje (i částečně zadaného), v němž se automaticky rozliší jméno, adresa, IČO nebo ID schránky.
  • Vyhledání podle rozšířených parametrů – pokročilé vyhledávání podle celé škály zadávaných údajů (podle typu schránky).
  • Vyhledání z osobního adresáře – adresu schránky získáte z adresáře, který si sami sestavujete na základě vám již známých adres (odkud vám byly doručeny zprávy apod.).

Pokud chcete poslat tutéž datovou zprávu několika adresátům najednou, můžete pro jejich vyhledání uvedené postupy kombinovat.

Pro (ne příliš častý) případ, že uživatel je přihlášen bez oprávnění „vyhledávat schránky“, ale s oprávněním „posílat zprávy“, jsou přístupná pouze vyhledávací pole pro zadání konkrétního známého ID datové schránky.

4.3. Vyhledání v seznamu nejčastěji kontaktovaných schránek

Pod vyhledávacím polem bývá pod hlavičkou NEJČASTĚJŠÍ ADRESÁTI k dispozici seznam adres schránek, se kterými komunikujete nejčastěji. Stačí v něm klepnout na jednu z položek a můžete začít psát datovou zprávu.

NEJČASTĚJŠÍ ADRESÁTI

4.4. Vyhledání cílové schránky podle specifikace adresáta

Pro vyhledání podle specifikace adresáta klepněte do prázdného pole s lupou v horní části okna. Je to výchozí volba po otevření tohoto okna.

Pole pro vyhledání adresáta

4.4.1. Položení dotazu pro vyhledání

Vstupní pole využijete pro nejjednodušší způsob vyhledání datové schránky. Prostě váš dotaz zapisujte do vstupního pole. Portál porovnává dosud zapsané znaky s názvy a jmény již známých adresátů, jejich adresami, IČO a ID schránek a nabízí datové schránky podle nalezené shody. Čím více znaků zapíšete, tím bude výběr užší.

Zadaný řetězec je vyhledáván fulltextově ve jméně či názvu datové schránky a (s menší vahou) též v adrese.

Jako dotaz na datovou schránku lze zapisovat jednotlivá slova i víceslovné výrazy, a to s diakritikou i bez ní a bez rozdílu mezi malými a velkými písmeny. Při zápisu více slov musí být nalezena všechna slova z dotazu, ale nemusí být ve stejném pořadí; při tom se některá z nich mohou vyskytovat třeba v názvu schránky a jiná v adrese.

Příklady:

  • Dotaz „katastrální úřad ostrava“ najde schránku „Katastrální pracoviště Ostrava (Katastrální úřad pro Moravskoslezský kraj)“.
  • Dotaz „finanční úřad ostrava“ najde (kromě pracovišť Ostrava I, II a III) též „Finanční úřad pro Moravskoslezský kraj“ se sídlem „Na Jízdárně 3 3163 Ostrava 70900“.

Při vyhledávání jsou akceptovány i dva speciální případy – a to přímé zadání ID schránky nebo IČO subjektu:

  • Pokud je zadáno ID schránky (tj. 7 znaků s platným kontrolním součtem), vyhledává se podle ID schránky.
  • Pokud je zadáno IČO (8 číslic s platným kontrolním součtem), vyhledává se podle IČO subjektu. V případě, že stejné IČO má více schránek (typicky podřízené nebo sekundární schránky OVM), je obvykle nejprve zobrazena hlavní schránka a pak všechny ostatní v abecedním pořadí.
  • V každém případě pak kromě zobrazení schránky s odpovídajícím IČO nebo ID schránky proběhne standardní fulltextové vyhledávání pro zadaný řetězec.

4.4.2. K dotazu nebyla nalezena žádná adresa datové schránky

Pokud k zadanému dotazu nebyla nalezena adresa žádné datové schránky, vypíše se o tom informace. Je třeba dotaz pro vyhledání změnit (upřesnit) a zkusit hledat znovu.

Nic nenalezeno

4.4.3. K dotazu byly nalezeny adresy datových schránek

Pokud byly nějaké datové schránky k položenému dotazu vyhledány, vypíšou se jejich adresy v dolní části okna. Nezobrazuje se jen název schránky, ale celý její popis. Nejprve se podívejme na význam barevných symbolů v seznamu.

  • Adresáti označeni žlutým symbolem nejsou orgány veřejné moci, proto jim posíláte datovou zprávu jako placenou.
  • Adresáti označeni červeným symbolem rovněž nejsou orgány veřejné moci, takže bezplatnou datovou zprávu jim nemůžete poslat. Odesílání placených datových zpráv do jejich schránek ale není v dané chvíli možné, protože nemají povolen jejich příjem. Jakmile příjem placených datových zpráv povolí, lze jim placené datové zprávy posílat.

Seznam adresátů

V seznamu může být zobrazeno velké množství nalezených záznamů. Na jedné stránce se jich samozřejmě vypíše jen určité množství, uživatel však může přecházet na další (předchozí) stránky výsledků. Pro orientaci je zobrazen celkový počet nalezených výsledků a číslo aktuální stránky s vypsanými záznamy.

Záznamy o nalezených schránkách jsou seřazeny podle relevance výsledku. Její základní koncept je následující:

  • Nejdříve jsou vypsány schránky nalezené podle ID schránky nebo IČ.
  • Pak jsou vypsány schránky, kde byla hledaná fráze nalezena celá ve jméně.
  • Následují schránky, kde je část fráze nalezená ve jméně schránky a část v adrese.
  • Jako poslední jsou vypsány schránky, kde byla hledaná fráze nalezena jen v adrese.

V každé výše uvedené kategorii jsou schránky opět řazeny podle relevance – čím více slov specifikace schránky je pokryto hledanou frází, tím je nález brán jako relevantnější. Přesné zadání diakritiky je relevantnější než vyhledání slova s odlišnou diakritikou nebo bez diakritiky.

Zobrazené jméno schránky i adresa mohou být i dosti dlouhé. V seznamu výsledků se v tomto případě zobrazují zkráceně (uříznutý konec, doplněny znaky „…“). Plné znění adresy se zobrazí v „bublině“, pokud nad položku s adresou posunete kurzor myši.

Jedinou výjimkou z výše uvedeného pravidla jsou schránky fyzických osob (FO). Jejich položky budou zobrazeny pouze tehdy, platí-li alespoň jedna z následujících možností:

  • Vyhledávající uživatel pracuje z pozice schránky typu Orgán veřejné moci (OVM).
  • Držitel schránky FO povolil zveřejnění adresy ve veřejném seznamu Datových schránek na PVS a/nebo příjem Poštovních datových zpráv.

Pokud je výsledků vyhledávání více než šest, můžete další adresy zobrazit klepnutím na tlačítko ZOBRAZIT DALŠÍ VÝSLEDKY. To lze opakovat podle potřeby, případně aplikovat POKROČILÉ VYHLEDÁVÁNÍ.

Klepnutím na položku adresy přejdete na KROK 2/3 NÁLEŽITOSTI ZPRÁVY a tato adresa se zařadí do seznamu adres datových schránek, kam má být zaslána rozpracovaná datová zpráva.

4.5. Pokročilé vyhledávání

Zúžit dotaz omezovacími kritérii můžete hned při položení prvotního dotazu nebo kdykoliv později po stisku tlačítka pro upřesnění zadání. Omezit kritéria vyhledávání můžete změnou typu nebo rozsahu vyhledaných schránek. K tomu klepněte na odkaz POKROČILÉ VYHLEDÁVÁNÍ.

Pokročilé vyhledávání

4.5.1. Pro všechny typy adres

Možnosti vyhledávání se rozšíří pro vyhledání se zohledněním typu adresáta a specifikace adresy schránky. Příslušné voliče platí pro všechny typy adres – tedy pro schránky fyzických osob, podnikajících fyzických osob, právnických osob i pro schránky orgánů veřejné moci.

Pokročilé vyhledávání - volby

První volič dovolí zúžit vyhledání na datové schránky pouze určitého typu. Na výběr je hledání ve všech schránkách orgánů veřejné moci (OVM) s možností upřesnění jen na schránky OVM hlavní (bez schránek OVM podtypů), OVM další (schránky OVM podřízené některé schránce OVM hlavní) a schránky fyzických osob v roli OVM – zde je odlišná množina parametrů vyhledávání (zejména příjmení). Dále je možnost výběru Schránek pro právnické osoby (PO) včetně schránek PO na žádost (spolky apod.). Další kategorií jsou buď všechny Podnikající fyzické osoby (PFO) nebo upřesnění jen na advokáty, daňové poradce, insolvenční správce nebo auditory. Zbývající skupinu tvoří schránky fyzických osob (FO) bez možnosti dalšího upřesnění.

Pokročilé vyhledávání - typ DS

Druhý volič umožňuje zúžit hledání zadaného dotazu na adresy, IČ podnikatelského subjektu či konkrétní ID schránky.

Pokročilé vyhledávání - druhý volič

Při vyhledávání podle adresy (volba podle adresy) platí tyto zásady:

  • Zadaný řetězec je vyhledáván fulltextově pouze v adrese.
  • Vyhledávací řetězec může být zadán bez diakritiky – platí stejná pravidla jako u obecného vyhledávání.
  • Musí být nalezena všechna slova z vyhledávaného řetězce, ale nemusí být ve stejném pořadí. Všechna musí být v adrese.
  • Funguje základní podpora pro české skloňování.
  • Vyhledávání nezohledňuje velikost písmen.
  • Vyhledávání nepracuje s podřetězci – akceptují se jen celá slova.

Při vyhledávání podle IČO (volba podle IČ) platí:

  • Z dotazu se ořežou mezery a zkontroluje se formát.
  • Pokud je dotazem číslo delší než 8 číslic nebo text dotazu obsahuje nečíselné znaky, vrátí se chyba.
  • Pokud nejde o validní IČO (nemá 8 číslic, nesouhlasí kontrolní součet), pokračuje ve vyhledávání.
  • Vyhledává se podle číselného řetězce. Pokud obsahuje řetězec přesně 8 číslic, vyhledává se na prostou shodu. Pokud je zadaný dotaz kratší než 8 číslic, vyhledává kromě řetězce zadaného v dotazu též tentýž řetězec doplněný zleva nulami (tj. zadá-li uživatel 123456, hledá se „123456“ a dále „00123456“).
  • V případě, že stejné IČ má více schránek (typicky podřízené a sekundární schránky OVM), je obvykle nejprve zobrazena hlavní schránka a pak všechny ostatní v abecedním pořadí.

Při vyhledávání podle ID schránky (volba podle ID schránky) platí:

  • Z dotazu se ořežou mezery a zkontroluje se jeho formát. Pokud nejde o validní ID DS (7 znaků, kontrolní součet), vrátí chybu.
  • Pokud je vše v pořádku, vyhledává se dle ID DS.
  • Výsledkem hledání může být jen jedna schránka. V případě, že schránka má podřízené schránky, nebudou zobrazeny (mají jiné ID).

Poznámka: při vyhledávání podle IČO nebo ID se hledá se ve schránkách všech typů.

4.5.2. Vyhledávání schránek fyzických osob

Pokud hledáte adresu datové schránky fyzické osoby, můžete využít další prostředky pro vyhledání. Klepněte na odkaz VYHLEDÁVÁNÍ FYZICKÉ OSOBY PODLE PARAMETRŮ. Otevře se sada ovladačů pro specifikaci uživatele datové schránky, kterou hledáte.

Z toho jsou povinné dva údaje – křestní jméno a příjmení. Ty lze pak doplnit o datum narození a údaji o místě narození a současném bydlišti (obec, ulice, č.p / č.o. a PSČ).

Vyhledávání schránek FO

Vyhledávání podle zadaných parametrů vyžádáte klepnutím na tlačítko HLEDEJ.

4.6. Výběr cílové schránky z osobního adresáře

Osobní adresář se plní adresami schránek, do kterých jste již odeslali datové zprávy na vyhledané adresy.

4.6.1. Otevření osobního adresáře

Osobní adresář otevřete klepnutím na tlačítko ZOBRAZIT MŮJ ADRESÁŘ v levé dolní části okna. Vypíše se seznam adres všech již uložených datových schránek.

Pokud s datovými schránkami teprve začínáte pracovat, a ještě jste žádné datové zprávy neposílali, tlačítko zatím nebude k dispozici.

Osobní adresář

4.6.2. Výběr adresy z osobního adresáře

Pokud v osobním adresáři najdete adresu datové schránky, kam chcete odeslat svou zprávu, prostě na ni klepněte myší. Přejdete do okna (KROK 2/3: NÁLEŽITOSTI ZPRÁVY).

4.6.3. Úpravy obsahu Osobního adresáře

Položky osobního adresáře lze přejmenovávat nebo mazat.

Osobní adresář - PŘEJMENOVAT

  • Klepnutím na tlačítko SMAZAT vpravo od položky s názvem schránky lze záznam ze seznamu vymazat.
  • Klepnutím na tlačítko se třmi tečkami a potom na příkaz PŘEJMENOVAT máte možnost tuto adresu upravit (přejmenovat).

Osobní adresář - ULOŽIT

Popis adresy ve vstupním poli přepište, jak potřebujete. Změnu uložíte tlačítkem ULOŽIT. Tlačítkem ZRUŠIT položku s adresou ze seznamu vymažete.

U přejmenovaných názvů položek schránek se nabídka pod tlačítkem se třemi tečkami doplní o příkaz PŮVODNÍ NÁZEV – jeho pomocí se položka vrátí k původnímu pojmenování.

Osobní adresář - PŮVODNÍ NÁZEV

4.7. Vytváření seznamu adresátů

Chcete-li stejnou datovou zprávu poslat ještě dalším adresátům, klepněte v dolní části okna na tlačítko ZPĚT K VÝBĚRU ADRESÁTA.

Tlačítko ZPĚT K VÝBĚRU ADRESÁTA

Vrátíte se do okna (KROK 1/3: ADRESÁT), kde již známým postupem (libovolnou z popsaných metod) vyberete další adresu.

Postupným akceptováním adres získaných jakýmkoliv z popsaných způsobů se v okně (KROK 2/3: NÁLEŽITOSTI ZPRÁVY) postupně vytvoří v sekci ADRESÁTI seznam adres datových schránek pro odeslání vaší datové zprávy.

Seznam adres DS

4.8. Sestavení obálky zprávy

Po ukončení výběru adres přejděte v okně (KROK 2/3: NÁLEŽITOSTI ZPRÁVY) k sestavení obálku s adresnými a popisnými údaji datové zprávy.

KROK 2/3: NÁLEŽITOSTI ZPRÁVY

  • Do pole Předmět zapište, čeho se zpráva týká. Tato položka je povinná a jejímu zápisu věnujte zvýšenou pozornost – podle ní by měl příjemce na první pohled poznat, proč mu zprávu posíláte.
  • Do sekce Pomocné údaje můžete do pole K rukám zapsat pomocnou (nezávaznou) informaci zpřesňující adresu. Příjemce na ní může, ale nemusí reagovat – zvláště, když zprávy zpracovává stroj.
  • Zaškrtnutím políčka Zpráva typu do vlastních rukou vytvoříte důležitý příznak zprávy – označuje zprávu s vyšším stupněm důležitosti (obdoba dopisu normálního a dopisu do vlastních rukou – s modrým pruhem). Ke čtení zprávy označeného do vlastních rukou je třeba vyššího oprávnění uživatele datové schránky.
  • Zatržením políčka Přidat jméno odesílatele umožníte příjemci zprávy zjistit jméno a příjmení osoby, která zprávu odeslala.
  • Pod hlavičkou ZMOCNĚNÍ (ZÁKON, ODSTAVEC, PÍSMENO) následují pole pro specifikaci zákona zmocňujícího vás k podání zprávy. Pokud jej neznáte, nic nevyplňujte.
  • Pokud neznáte potřebné údaje, tak nevyplňujte v sekci ČÍSLA JEDNACÍ A SPISOVÉ ZNAČKY čtveřici vstupních polí pro naše/vaše čísla jednací a spisové značky.
  • Dále lze zakázat tzv. doručení datové zprávy fikcí. Tento způsob doručení znamená, že po uběhnutí deseti dnů od vložení do schránky je zpráva automaticky považována za doručenou bez ohledu na to, zda ji adresát prohlédl. Pokud chcete doručení fikcí zakázat, zaškrtněte políčko Zakázat doručení fikcí. Tato možnost je k dispozici pouze pro Orgány veřejné moci.

V dolní části okna je zobrazena informace, zda posíláte bezplatnou datovou zprávu nebo placenou Poštovní datovou zprávu (alespoň jeden z dvojice odesílatel příjemce není OVM).

Bezplatná DZ

Jestliže máte smluvní vztah s Českou poštou na posílání Poštovních zpráv, můžete adresátovi zaškrtnutím políčka Předplatit adresátovi odpovědní zprávu zaplatit poplatek za odeslání odpovědi na právě sestavovanou datovou zprávu (tj. vy zaplatíte za svojí zprávu i za odpovědní). V tom případě musí být vyplněné pole Naše čís. jednací v sekci Čísla jednací a spisové značky v obálce datové zprávy – slouží ke spárování Vaší a odpovědní zprávy.

Placená DZ

Po sestavení obálky datové zprávy je třeba specifikovat přílohu – tedy soubory, které vlastně tvoří náplň datové zprávy jako takové.

4.9. Sestavení přílohy

V pravé dolní části okna (KROK 2/3: NÁLEŽITOSTI ZPRÁVY). Klepněte na tlačítko POKRAČOVAT. Přejdete do okna (KROK 3/3: OBSAH ZPRÁVY), kde k datové zprávě připojíte potřebné písemnosti.

Sestavení přílohy

Datová zpráva musí obsahovat alespoň jednu přílohu. Celková velikost všech připojených příloh nesmí u jedné zprávy přesáhnout 20 MB. Jako písemnost lze připojit soubory v těchto formátech – CER, CRT, CSV, DER, DOC, DOCX, EDI, FO, GIF, HTM, HTML, ISDOC, ISDOCX, JFIF, JPEG, JPG, MP2, MP3, MPEG, MPEG1, MPEG2, MPG, ODP, ODS, ODT, P7B, P7C, P7F, P7M, P7S, PDF, PK7, PNG, PPT, PPTX, RTF, TIF, TIFF, TSR, TST, TXT, WAV, XLS, XLSX, XML, ZFO.

4.9.1. Vložení textové přílohy

Portál ISDS nabízí vložit do datové zprávy holý text, například rychlou odpověď či poděkování. Toto se hodí v situacích, kdy nemůžete vytvořit soubor (např. na mobilu). Aplikace holý text převede na PDF soubor a ten použije jako přílohu zprávy s názvem „textová zpráva.PDF“.

Chcete-li použít tento způsob vložení textu, klikněte na Textová zpráva a začněte psát text. Formátování ani speciální znaky nejsou povoleny. Konce odstavců, prázdné řádky a mezery se přenesou do PDF. Rozlámání dle okénka v prohlížeči nikoliv. Maximální délka je 4000 znaků.

O vzhledu PDF přílohy se můžete přesvědčit, pokud stisknete tlačítko Zobrazit náhled vygenerovaného PDF. V novém panelu se otevře nebo stáhne PDF soubor – záleží na použitém prohlížeči.

Vložení textové přílohy

4.9.2. Vložení souborů do přílohy z disku

  1. V sekci PŘÍLOHY klepněte na tlačítko NAHRÁT SOUBOR.
  2. Otevře se systémový dialog pro volbu souborů – vyberte v něm soubor, který chcete k datové zprávě připojit.
  3. Potvrzením volby se specifikace souboru přenese do sekce PŘÍLOHY.
  4. Postup opakujte pro všechny další soubory, které chcete k datové zprávě připojit. V sekci PŘÍLOHY se postupně vytvoří jejich seznam.

Vložení souborů do přílohy z disku

Alternativní způsob vkládání příloh je „přetažením“ z okna složky obsahující soubory. Lze označit a přetáhnout i více souborů najednou.

4.9.3. Vložení souborů do přílohy z Úložiště

Mimo načítání souborů z disku lze také vybírat do přílohy soubory z Úložiště, které postupně plníte vkládáním souborů v prostředí portálu Datových schránek.

  1. V sekci PŘÍLOHY klepněte na tlačítko VLOŽIT Z ÚLOŽIŠTĚ SOUBORŮ.
  2. Přejdete do okna PŘIDÁNÍ SOUBORŮ Z ÚLOŽIŠTĚ SOUBORŮ. Zde zaškrtněte políčka před položkami souborů, které chcete zařadit do přílohy.

    Okno PŘIDÁNÍ SOUBORŮ Z ÚLOŽIŠTĚ SOUBORŮ

  3. Po označení všech souborů klepněte na tlačítko PŘIDAT VYBRANÉ. Položky vybraných souborů se zařadí v okně KROK 3/3: OBSAH ZPRÁVY do sekce Přílohy.

Přílohu můžete sestavit kombinovanou jak ze souborů z disku, tak ze souborů z Úložiště.

4.9.4. Odebrání některých souborů z přílohy

Pokud jste některé soubory zařadili do přílohy omylem, lze je před odesláním zprávy snadno z přílohy odebrat. Chcete-li před tím přece jen daný soubor posoudit, zobrazte si jeho obsah klepnutím na odkaz NÁHLED.

U položky souboru v seznamu PŘÍLOHY klepněte na odkaz Odstranit v její pravé části. Položka se bez dalších dotazů ze seznamu vyřadí.

Odebrání přílohy

4.9.5. Odmítnutí souborů zařazených do přílohy

Některé soubory mohou být při zařazení do přílohy odmítnuty. Důvodem může být například to, že soubor formálně nevyhovuje podmínkám dle přílohy vyhlášky č. 194/2009 Sb. – příčinou může být zejména to, že není na seznamu povolených příloh, má odlišnou příponu, než je jeho formát, že do obsahu souboru bylo zasahováno a není validní atd.

Odmítnutí přílohy

Soubor je rovněž odmítnut v případě, pokud by celková velikost přílohy (součet velikostí všech souborů v příloze) přesáhla 20 MB.

Příliš veliký soubor

Soubor může být odmítnut i v případě, že sice je platný z hlediska výše uvedených kritérií, ale antivirový systém ISDS, kontrolující (podle zákona) všechny vkládané přílohy, jej označil za potenciálně škodlivý. Důvodem pro takové stanovisko může být:

  • V souboru byl rozpoznán škodlivý kód („virus“).
  • Při analýze souboru byla zjištěna nesprávná struktura dokumentu (PDF, DOCX aj.). Není tedy jistota, že se souborem nebylo manipulováno s cílem poškodit ISDS.

Proto jsou oba uvedené případy, v souladu s bezpečnostní politikou ISDS, vyhodnoceny jako rizikové a daný soubor nelze připojit jako součást přílohy.

Poznámka: Pokud jste přesvědčeni, že soubor je v pořádku, můžete se spojit s Infolinkou (kontaktní telefonní číslo je uvedené v záhlaví stránky), kde vám pracovníci Infolinky mohou po analýze zaslaného souboru sdělit konkrétnější důvody odmítnutí. Pracovníci Infolinky nemají k dispozici žádné údaje, na jejichž základě by mohli sdělit konkrétnější důvody bez zaslání daného souboru.

Ve všech případech se stiskem tlačítka ZAVŘÍT vrátíte do dialogu pro sestavení přílohy, kde můžete pokračovat volbou dalších souborů nebo sestavení datové zprávy ukončit a zprávu odeslat.

4.9.6. Překročení maximálního počtu souborů v příloze

Z bezpečnostních a výkonnostních důvodů je zaveden limit počtu příloh datové zprávy. Ten je dostatečně vysoký pro běžný provoz datové schránky. Pokud by přesto došlo k překroční limitu, vložení dalšího souboru do přílohy nebude povoleno. Při tom se zobrazí okénko s informací Nelze vložit přílohu! a popisem Dosažen maximální povolený počet 300 příloh k datové zprávě.

4.10. Návrat k předchozímu kroku

Okno (KROK 3/3: OBSAH ZPRÁVY) je doplněno odkazem ZPĚT K NÁLEŽITOSTEM ZPRÁVY. Jeho stiskem se vrátíte do okna (KROK 2/3: NÁLEŽITOSTI ZPRÁVY), kde můžete doplnit či upravit parametry této datové zprávy.

Odkaz ZPĚT K NÁLEŽITOSTEM ZPRÁVY

4.11. Odeslání sestavené datové zprávy

Sestavenou datovou zprávu odešlete klepnutím na tlačítko ODESLAT ZPRÁVU v levém dolním rohu okna pro vytvoření datové zprávy.

Tlačítko ODESLAT ZPRÁVU

Pokud posíláte placenou datovou zprávu, je nad tlačítkem ODESLAT ZPRÁVU uveden údaj o poplatku, který musíte uhradit.

Údaj o poplatku

Po odeslání datové zprávy se zobrazí okénko s informací o úspěšném odeslání.

Informace o úspěšném odeslání

Má-li datová zpráva jednoho adresáta, zobrazí se hlášení: Vaše datová zpráva ID:nnnnnn byla úspěšně odeslána. Pokud je zpráva odesílána několika adresátům současně, zobrazí se hlášení: Vaše datová zpráva byla úspěšně odeslána všem adresátům.

Informace o úspěšném odeslání všem adresátům

Pokud by se datovou zprávu z nějakého důvodu nepodařilo odeslat, je o tom rovněž zobrazena informace s textem vysvětlujícím důvod.

Schránka příjemce není přístupná

Informace o neúspěšném odeslání některým adresátům